2009 Türkiye Yaş Grupları Şampiyonası'nda satranç, zeka ve eğitim arasındaki ilişkiyi araştıran, satrancın eğitici ve geliştirici yönlerini araştırmayı hedefleyen çalışmalar yürütülüyor. Bunlardan birisi TSF Eğitim Koordinatörü Mehmet Yıldız'ın yüksek lisans teziyle ilgili olarak ve TSF Eğitim Kurulu işbirliğiyle sporculara verilen anketler.
Anketi ve anketle ilişkili olan tezinin detaylarını TSF'nin spor uzmanı kadrosunda yer alan ve aslında antrenör olan Yıldız anlatıyor.
" Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Ana Bilimdalı Yüksek Lisans programında aktif olarak
satranç oynayan öğrencilerin yaratıcılık ve çoklu zeka alanları
arasındaki ilişkiye bakıyoruz. 'Cinsiyete, yaşa, ya da demografik özelliklere göre satranç ile yaratıcılık ve
çoklu zeka alanları arasında bir ilişki var mıdır?' sorusuna yanıt arıyoruz.
Acaba satranç
oynayan sporcuların Gardner'ın zeka alanı kuramında ortaya koyduğu sekiz
zeka alanı içinde baskın olduğu bir zeka alanı var mıdır? Eğer bunu
ortaya kanıtlayabilirsek öğrencilere uygulanan öğretim yöntemlerinde hangi
yol izlenebilir bunu kolaylıkla seçebiliriz. Bilindiği gibi eğitim
sisteminde farklı öğretim yöntemleri vardır. Son yıllarda da
"ilköğretimde uygulanan her öğrencinin mutlaka başarılı olduğu bir alan
vardır" felsefesinin arkasında yatan da çoklu zeka alanları kuramının bir gelişimidir.
Baskın zeka alanına sahip öğrencilerin yaratıcılık düzeyleri
nasıldır, yoksa çoklu zeka alanı ile yaratıcılık düzeyi arasında bir
ilişki yok mudur? Bu alt probleme ulaştığımızda da satranç oynayan
sporcuların zihinsel süreçlerini geliştirmede kullanılan yöntemlerin
ne kadar etkili olduğunu görmeyi hedefliyoruz. Ayrıca diğer alt problemler de ailelerin eğitim durumu ya da gelir düzeyleriyle
satranç sporu yapan çocukların yaratıcılık veya çoklu zeka alanları
arasında bir ilişki olup olmadığını araştırmaktadır."
|